English
 

Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης

Συμβούλιο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας Κύπρου

MAYDAY-MAYDAY-MAYDAY



MAYDAY είναι μία κωδική λέξη που χρησιμοποιείται διεθνώς ως σήμα κινδύνου στις ραδιοεπικοινωνίες. Προέρχεται από τη γαλλική venez m'aider , που σημαίνει «έλα να με βοηθήσεις».

Χρησιμοποιείται για να σηματοδοτήσει μια απειλητική για τη ζωή κατάσταση έκτακτης ανάγκης, κατά κύριο λόγο από τους ναυτικούς και αεροπόρους, αλλά σε μερικές χώρες και από αστυνομικές δυνάμεις και πυροσβέστες. Η κλήση για βοήθεια γίνεται πάντα τρεις φορές στη σειρά "MAYDAY MAYDAY MAYDAY", για να αποφευχθεί οποιαδήποτε παρανόηση με τη χρήση της λέξης mayday (πρωτομαγιά) σε κάποια παρόμοια φράση που ακούγεται κάτω από θορυβώδεις συνθήκες, και να διακρίνει μια πραγματική κλήση κινδύνου από ένα μήνυμα για την Πρωτομαγιά.

MAYDAY κλήσεις μπορούν να γίνουν σε οποιαδήποτε συχνότητα. Όταν γίνει μια κλήση MAYDAY δεν επιτρέπεται καμία άλλη κίνηση στη συγκεκριμένη συχνότητα παρά μόνο για να βοηθήσει στην έκτακτη ανάγκη. Μια κλήση MAYDAY μπορεί να γίνει μόνο όταν η ζωή ή το σκάφος βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο θανάτου ή καταστροφής.
Παρόλο που μία κλήση MAYDAY μπορεί να γίνει σε οποιαδήποτε συχνότητα, το ΚΣΕΔ και οι Μονάδες SAR ακροώνται συνεχώς στα θαλάσσια MF στα 2182 kHz, ναυτικών επικοινωνιών VHF στο κανάλι 16 (156,8 MHz), και AIRBAND συχνότητες 121,5 MHz και 243,0 MHz. Μια κλήση Mayday είναι ισοδύναμη ενός κώδικα Μορς SOS ή με τηλεφωνική επικοινωνία με τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.

Η συνιστώμενη μορφή κλήση κινδύνου περιλαμβάνει τη λέξη MAYDAY τρεις φορές ακολουθούμενο από το όνομα ή το χαρακτηριστικό κλήσης (callsign) αυτού που καλεί, επίσης, τρεις φορές, πάλι το MAYDAY και το όνομα ή callsign αυτού που καλεί. Μετά από μία μικρή παύση δίνονται ζωτικής σημασίας πληροφορίες, συμπεριλαμβανομένης της θέσης, τη φύση της βοήθειας που απαιτείται ή της έκτακτης ανάγκης και ο αριθμός των ατόμων επί του πλοίου/αεροσκάφους. Το μήνυμα κλείνει και πάλι με το MAYDAY και το όνομα ή callsign του καλούντος. Ένα τυπικό μήνυμα μπορεί να είναι:

MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY σκάφος ΟΡΙΩΝ, ΟΡΙΩΝ, ΟΡΙΩΝ. MAYDAY ΟΡΙΩΝ. <μικρή παύση> Η θέση μου 34°29'42.28"N - 33°37'31.36"E, το σκάφος έχει πάρει φωτιά και βυθίζεται. Χρειαζόμαστε άμεση βοήθεια, πέντε άτομα στο σκάφος το εγκαταλείπουν σε σωσίβιες σχεδίες. MAYDAY ΟΡΙΩΝ OVER

Εάν μια κλήση κινδύνου δεν μπορεί να σταλεί λόγω προβλήματος ασυρμάτου, μπορεί τότε να σταλεί από άλλο σκάφος εκ μέρους του σκάφους που κινδυνεύει, χρησιμοποιώντας τη διαδικασία MAYDAY RELAY

Εάν ένα σκάφος κάνει μια κλήση κινδύνου MAYDAY και δεν λάβει απάντηση από το ΚΣΕΔ ή κάποιο μέσο SAR, τότε οποιοδήποτε άλλο σκάφος, που λαμβάνει την κλήση MAYDAY, θα πρέπει να επιχειρήσει να επικοινωνήσει με το ΚΣΕΔ ή τις Μονάδες SAR για λογαριασμό του σκάφους που εξέπεμψε MAYDAY, μεταδίδοντας ένα MAYDAY RELAY για λογαριασμό του.
Μια κλήση MAYDAY RELAY θα πρέπει να χρησιμοποιεί το χαρακτηριστικό κλήσης του σκάφους μετάδοσης, αλλά να δώσει το όνομα και τη θέση του σκάφους που κινδυνεύει.

Συνοπτικά μία κλήση MAYDAY
    • MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY, ΣΚΑΦΟΣ… (όνομα του σκάφους επαναλαμβάνεται 3 φορές)
    • MAYDAY, Η ΘΕΣΗ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ… (δώσε GPS συντεταγμένες γεωγραφικού πλάτους και μήκους ή διόπτευση (γωνία) σε μοίρες και απόσταση από ένα γνωστό σημείο)
    • ΈΧΩ… (πρόβλημα κατάσταση, όπως την πυρκαγιά, ναυάγιο, κλπ.) ΜΕ… (αριθμός) επιβαινόντων, ζητώ άμεση βοήθεια κτλ
    • MAYDAY (όνομα σκάφους) OVER

Αν δεν ακούσετε μια απάντηση μετά από ακρόαση για λίγα δευτερόλεπτα, επαναλάβετε αυτή τη διαδικασία.